מעמדו המשפטי של סוכן ביטוח- טור דעה

אסף גרינבוים

אסף גרינבוים

מייסד המשרד, עו"ד.

שוקה הוא סוכן ביטוח המככב בקמפיין פרסומי של חברת ביטוח ישיר, לצד שני כהן שמצחיקה אותנו עד דמעות, בניסיונה לשכנע את הצופים כמה חשוב לרכוש ביטוח באמצעות סוכן, בעוד שהצופים מבינים, על פי הפרסומת, ששוקה עושה סקי ב- מאיירהופן, תודות לפרמיות שהמבוטחים משלשלים לכיסו.

אם בחרתם לרכוש ביטוח באמצעות סוכן ובין אם לאו, חשוב שתדעו שלתפקידו של הסוכן מתלווה אחריות רבה כלפיכם, והיא אינה מתמצה רק באיכות דף הנייר עליו מודפסת הפוליסה, או חוזק מהדק הניר אליו מפנה שני בפרסומת.

איזה מעמד משפטי יש לסוכן ביטוח?

על פי פסיקת בית המשפט העליון, על סוכן הביטוח מוטלת חובה לוודא כי הלקוח מודע לכל תנאי הפוליסה אותה רכש, לרבות, חובותיו של הלקוח לביצוע פעולות שונות בכדי שהפוליסה תיכנס לתוקף. כגון: התקנת איתוראן ברכב, התקנת סורגים ו\או כספת בדירה וכן קבלת רישיונות מתאימים מהרשויות השונות, כגון עירייה ו\או מכבי אש, לשם הפעלת בית העסק. עוד קבע בית המשפט העליון כי על הסוכן חלה חובה להתריע בפני הלקוח מפני מצב שבו הפוליסה אותה הוא מבקש, אינה מספקת את היקף פעילותו, ובמידה וכך, על הסוכן להציע לו כיסוי ביטוחי הולם ומספק לצרכיו.

חובה זו מוכרת בשם חובת "הגילוי והוידוא", אשר מטרתה לוודא כי הלקוח ער, מבין ומודע למשמעות הגורלית של תנאי הפוליסה והחריגים בהם הפוליסה לא תחול.
בשנים האחרונות, הרחיב בית המשפט העליון את אחריות הסוכן, וקבע חובה אקטיבית המוטלת על הסוכן, הכוללת לא רק את החובה ליידע את המבוטח ביחס לסייגים ולהתנאות הנזכרות בפוליסה, אלא עליו לוודא כי הלקוח מבין את המשמעות הגורלית של הדרישות בהן עליו לעמוד על פי הפוליסה.

באופן טבעי, ציבור המבוטחים אינו בקיא בנבכי הפוליסה לעומת הסוכן.

הדבר מהווה מתכון לבעיות שעלולות לצוץ, כאשר אנו מבקשים "לפרוע את השטר" מחברת הביטוח.

ייצוג משפטי בתביעות ביטוח

בשנים האחרונות, עם השתרשותן של פוליסות ביטוח לכיסוי נזקים שעלולים להיגרם ללקוחות בשל רשלנות הסוכן, אנו, כעורכי דין, עדים להתגברות התביעות כנגד סוכני ביטוח, אשר תרמו או גרמו לכך, שהלקוח יוותר ללא כיסוי ביטוחי, למרות ששילם ממיטב כספו.

משרדנו עוסק, בין היתר, בייצוג סוכני ביטוח בתביעות בגין אחריותם המקצועית.

בתביעה שבה ייצג הח"מ סוכן ביטוח, טען הלקוח כי הסוכן לא וידא שהוא (הלקוח) מודע למלוא תנאי פוליסת ה"סחר" ובכך התרשל כלפיו.

פוליסת סחר, ככלל, משמשת בעלי עסק העוסקים בעיקר במכירה וקנייה של רכבים.

פוליסה זו אינה מבטחת כלי רכב ספציפי, בניגוד לפוליסת חובה רגילה, אלא את הנהג הנקוב בשם בפוליסה, ובלבד שהרכב המעורב בתאונה, יהיה שייך לצי הרכב של בית העסק ולא יהיה בבעלות הנהג הנקוב בשם ושהנסיעה בה התרחשה התאונה תהיה לצורכי בית העסק המבוטח בפוליסה.

במקרה זה, התובע הועסק כנהג במוסך לאופנועים, ורכב על האופנוע הפרטי שלו, הרשום ע"ש אמו. במהלך נסיעתו על האופנוע לצורך נסיעה בעבור המוסך, היה מעורב בתאונת דרכים קשה שהותירה אותו נכה בשיעור 100%.

בית המשפט שמע את עדויות הצדדים, וקבע כי הסוכן עמד בחובותיו כלפי התובע ווידא כי הוא יודע את ההגבלות החלות בפוליסה ועל כן דחה את התביעה.
יניב אברג'ל נ' מגדל. (ת.א. 22129-08 ) מצ"ב העתק פסק הדין.

מנגד לחובות הסוכן, שתוארו לעיל, (נציין כי אין המדור ברשימה ממצה) מוטלת על הלקוח חובה לנהוג בסבירות ובתום לב, ולקיים את הוראות הפוליסה.

על כן, כאשר הסוכן יוכיח שעמד בחובותיו, בית המשפט לא יהסס לדחות תביעה של לקוח אשר נהג שלא בסבירות ובניגוד להוראות הפוליסה, תוך ניסיון להטיל רפש בסוכן הביטוח.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

השאר תגובה

חברת הביטוח דחתה אותך?

תן לנו לעמוד מולה ולהשיג עבורך את מלוא זכויותיך!

הוותק והניסיון שלנו בייצוג חברות הביטוח הוא הכוח שלך, אנו נדאג שקולך יישמע וזכויותיך ימולאו.
השאר הודעה ונציג יחזור אליך תוך 24 שעות

פוסטים אחרונים

עקבו אחרינו

חברת הביטוח דחתה אותך?

תן לנו לעמוד מולה ולהשיג עבורך את מלוא זכויותיך!

הוותק והניסיון שלנו בייצוג חברות הביטוח הוא הכוח שלך, אנו נדאג שקולך יישמע וזכויותיך ימולאו.
השאר הודעה ונציג יחזור אליך תוך 24 שעות